onsdag 30. januar 2008

Hvordan bli god i nynorsk..


Å bli mester i å snakke og skrive nynorsk er nok lettere sagt en gjort. Når det gjelder min egen nynorsk har jeg mye... unnskyld, veldig mye å bli bedre på. Jeg har derfor tenkt litt på hvordan jeg kan gjøre den bedre og kom fram til at det er ganske så mange muligheter å velge mellom. Vi har den kjedelige måten, altså pugge grammatikk og gjøre side opp og side ned med nynorskoppgaver . Men siden den ikke er så morsom blir den automatisk litt mindre effektiv enn det den egentlig burde, så jeg har også en annen mulighet: se nynorske program på tv, med nynorsk tekst, og lese spennende nynorske bøker. På den måten lærer man nynorsk og i tillegg får man kanskje til og med et bedre forhold til det, som kan motivere deg til å jobbe mer med det.

1 kommentar:

Ingunn sa...

J, det er jeg enig i. Dersom det er veldig ulystbetont å pugge lærer du lite av det. Vi kan prøve å lage en bokliste med gode tips til nynorske forfattere.